Køreskolens historie

”Dine elever kommer i hvert fald ikke til at kede sig” sagde censoren tirsdag den 11. november 1997 til Michael Rask, da han bestod den endelige kørelærer eksamen. 2 år tidligere var den unge økonomistuderende dumpet Finansiering 1, og dermed forsvandt muligheden for SU til resten af økonomistudiet. ”Bliv kørelærer – det tager kun 1½ år, så kan du arbejde for mig, og tjene penge til dit studie”, sagde en god ven og kørelærer.

Sådan blev det! Og med 5 års forelæsninger på økonomistudiet i bagagen, var grunden lagt til en alternativ tilgang til kørelærerfaget. ”Det er ikke stoffet, der er kedeligt – det er læreren!”

Evolution.....

Det blev en lidt hård start i branchen. Med nul kroner på lommen og en kæmpe studiegæld lød det ellers som et godt tilbud: ”Jeg gider ikke være kørerlærer mere – du kan overtage ALT! Værs’go: Lokaler og elever – jeg er skredet” Sagde én af de veletablerede kørelærere i Århus. Rask satte pedaler i den gamle VW Golf, og gik glad i krig. Det var dog et lille slag i regningen, at alle eleverne havde forudbetalt hele kortet til den gamle kørerlærer, og havde en forventning til, at de fik kortet af den nye kørelærer….

Når man arbejder målrettet i 80-90 timer om ugen i en længere periode, så er det fordi man er stædig, og VIL noget med sit firma. Og har man også en tro på, at det man gør, er rigtigt og bedre end de fleste andre i branchen, så vil det også give pote på sigt. Køreskolen er bygget op om omkring teoriundervisningen, som skal være fleksibel og underholdende. ”Det kan godt være seriøst, selvom det er sjovt”.

De sidste par år er flere af byens køreskoler skiftet over til PC teoriundervisning, og vi har da også forsøgt os med det, men resultaterne var elendige – eleverne lærte intet, og dumpede prøverne. Nu er vi næsten 100% på den klassiske teoriundervisning med læreren i centrum foran tavlen. Der er ingen tvivl om, at det er den bedste måde at lære stoffet på – udfordringen for os ligger i, at gøre undervisningen fleksibel. Det er det de unge vil ha’ !

Vi har et super fællesskab blandt kørelærerne. Er der een, der bliver syg eller skal på ferie, er det rart at vide at der altid er en kollega til at tage over. Vi har alle en følelse af, at det er et godt produkt, vi tilbyder.

Køreskolens mål er at lave gode kørekort til konkurrencedygtige priser.

Og midlerne til dette er:
  • Stor faglig dygtighed
  • Godt humør og pædagogisk sans
  • Møde folk i øjenhøjde!
  • Availability – man kan altid få fat på os!

Af

•    Rask Køreskole ApS    Fredensgade 26    8000 Århus C    info@RaskKoreskole.dk    Ring:27106000